حوله از اقلام مهم بهداشتی به شمار میرود که مصرف مداوم و پر تکرار این محصول به صورت روزانه این ضرورت را ایجاب میکند که به کسب اطلاعاتی چند در مورد تامین بهداشت و نگهداری آن بپردازیم.

در ابتدا میبایست متذکر شویم که محل نگهداری حوله مهم ترین نکته قابل تامل برای حفظ بهداشت آن میباشد.این بدین معنی است که محیط های مرطوب و در مجاورت بخار آب همچنین محل های حاوی میکروب مانند سرویس بهداشتی اصلا محل مناسبی برای نگهداری حوله نمیباشد چرا که حوله قدرت جذب بالایی دربرابر میکروبها دارد همچنین قدرت رشد و تکثیر میکروبها در محیط های مرطوب فوق العاده بالا میباشد.فلذا شست و شوی حوله به تعداد دفعات مصرف و محل نگهداری ان وابسته است.

معمولا توصیه میشود که حوله های مورد استفاده خود را به صورت هفتگی مورد شست و شو قرار دهید همچنین اگر تعداد دفعات استفاده ان کم میباشد حداکثر میتوان 10-15 روز یکبار شست و شو انجام شود اما در صورت پر استفاده بودن شست و شوی سه یا چهار روز یکبار ان ها هم مناسب خواهد بود.

شست وشوی حوله اگر با ماشین لباسشویی انجام میگیرد میبایست به صورت مجزا و جداگانه از لباسهای دیگر صورت گیرد زیرا که ممکن است رنگ دهی سایر لباسها موجب تغییر رنگ حوله شود و یا میکروبهای موجود در سایر لباسها به حوله انتقال پیدا کند.

عموما میدانیم شست و شو با آب با دمای بالا در از بین بردن میکروبها تاثیر بسزایی دارد اما نکته قابل توجه اینجاست که این کار به صورت مداوم و درجه حرارت بالا موجب از بین رفتن بافت حوله , رنگ آن و افول طول عمر آن خواهد شد پس مقرون به صرفه نخواهد بود که هر بار حوله را با آب جوش شست و شو کنیم.