برای برخی افراد جالب است که بدانند محصولی که در دستانشان قرار گرفته چه پروسه ای را از ابتدا طی کرده  وچه دگرگونی ها را متحمل شده است. لذا بر آن شدیم که گریزی کوتاه بر مراحل تولید یک حوله ساینا بزنیم و بی شک خالی از لطف نخواهد بود که اطلاعاتی در این زمینه کسب کنید هم بخاطر اینکه به تلاش واحد های مختلف در تولید این محصول پی ببرید وهم کسب آگاهی از جزییات کار در انتخاب و نگهداری محصولات بعدی شما تاثیر گذار خواهد بود.کارشناسان نوین بافت مراحل تولید یک حوله را از مزارع پنبه تا محصولی در دست مشتری به اختصار, به شرح ذیل بیان کردند:

  •     کاشت و برداشت پنبه  

در صنعت نساجی , الیاف با توجه به روش ساخت آنها به دو دستهٔ طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شوند و با توجه به نوع کاربردشان در صنایع مختلف با نام خاصی شناخته می‌شوند.

الیاف طبیعی الیافی هستند که از طبیعت و بدون نیاز به تغییری کلی در ماهیت یا شکل آن به دست می‌آیند نظیر پنبه , کتان  , کنف و مانیلا.

الیاف مصنوعی به گروهی از الیاف گفته می‌شود که توسط روش‌های خاص تولید می‌شوند و به طور معمول در طبیعت وجود ندارند ولی ممکن است ریشه طبیعی داشته باشند , نظیر  پلی آمیدها، پلی استرها، پلی اورتان‌ها، ویسکوز، استات و تری استاتو… .

  اینکه پنبه را برای تولید محصولات خود در نظر گرفتیم به دلیل مزایای قابل تامل این الیاف نسبت به سای الیاف است . مثلا الیاف مصنوعی با مواد شیمیایی تولید می    شوند، الیاف  پنبه:

  •     طبیعی هستند :  پوست را تحریک نمی کنند.

  •      آلرژی زا نیستند : الیاف پنبه ای برای پوست آلرژی ایجاد نمی کند، به همین دلیلاست که برای نوزادان و افرادی که  پوست حساس  دارند این جنس لباسها توصیه می شود. حتی باند و گاز هم از پنبه درست شده است.

  •    – قوی هستند : الیاف پنبه ای بادوام هستند. در واقع، در برابر شست و شوی زیاد مقاوم هستند و لکه آن زود از بین می رود.

قابلیت شستشو ،‌دوام ، استحکام (‌هنگام خشک و تر بودن ) ،‌قابلیت هدایت بخار آب ، دوام شیمیایی ، نرمی ، قابلیت انعطاف و سهولت آب رفتن یا تجمع اولیه از خصوصیات الیاف پنبه می باشد .

به همین دلیل بسیاری از انواع پارچه  هستند که با الیاف پنبه ساخته شده اند ,  عبارتند از جین، مخمل نخی راه راه، پارچه راه راه نخی، پارچه پنبه ای یا کتانی.

 پنبه نیز در رنگهای مختلف وجود دارد.برای بیان مناطق زیر کشت پنبه در ایران میتوان به آذربایجان تا خراسان و شرق مازندران , اطراف یزد , کاشان , کرمان و قم , اشاره کرده اند . پنبه هنوز از محصولات تابستانی است که در حدود فروردین کاشته میشود و در مرداد (در آب و هوای گرم و مرطوب سواحل دریای خزر ) یا در مهر (در نواحی خشک تر مانند آذربایجان و نواحی اطراف شیراز ) برداشت میشود.

·       عدل پنبه

الیاف پنبه را که به وسیله ی ماشین های پنبه چینی ,  جمع آور شده اند ,  به کارخانه میبرند تا عمل بیاورند . در الیاف برداشت شده شاخه های کوچک  ,  دانه های بوته ی پنبه و ذرات گرد و خاک وجود دارد. ماشین های پنبه پاک کنی ,  الیاف پنبه را از دانه ها جدا میکنند سپس الیاف را گرداوری و بسته بندی میکنند.خروجی این مرحله الیاف باز و تمیز شده به کاردینگ ها است .

·       ریسندگی

روشهای ریسندگی در مورد الیاف پنبه: به طور کلی عملیات ریسندگی در مورد الیاف پنبه به دو روش انجام میگیرد.

الف-  روش ریسندگی با شانه زنی :این روش برای تهیه ی نخهای مرغوب و ظریف به کار گرفته میشود. ومواد اولیه برای این روش غالبا پنبه های خیلی خوب و طویل میباشند.

ب-  روش ریسندگی بدون شانه زنی: این روش برای تهیه ی نخهای معمولی مورد استفاده قرار میگیرند.

در این مرحله تولید نخ از الیاف پنبه صورت میگیرد.

·       دولاتابی

در این فرایند نخ ها به هم تابیده میشوند تا نخ با ضخامت بیشتری حاصل شود این عمل برای ایجاد چسبندگی و استحکام بیشتر انجام میشود و سپس وارد فرایند پرزسوزی میشود.

·       بافندگی

در این مرحله ماشینهای بافندگی با توجه به نقشه ی موجود که طرح و نقش حوله را مشخص میکند طاقه ها را بافت میزنند.

·       تکمیل و رنگ رزی

رنگرزی یا صبّاغی به فرایندی گفته می‌شود که در طی آن کالای نساجی مثل الیاف , نخ  و یا پوشاک در محلولی که شامل مواد رنگزا و مواد شیمیایی می‌باشد، رنگ‌ آمیزی گردد و مولکولهای رنگ، با دوامی نسبی با مولکول‌های کالای نساجی، پیوند محکمی برقرار نمایند

در رنگرزی با رنگزاهای راکتیو این رنگزاها یک گروه فعاله دارند که این گروه با گروه هیدروکسیل لیف پنبه واکنش می دهد و پیوند کوالانسی ایجاد می کند و به همین دلیل رنگزاهای راکتیو ثبات شستشویی بالایی و عمدتا شفافیت خوبی نیز دارند.

بنابراین شرکت نوین بافت برای تولید محصولاتی با رنگ ثابت از رنگهای ری اکتیو استفاده میکند.

تکمیل , به مجموعه عملیات و مراحل انجام شده بر روی پارچه با هدف بالا بردن کیفیت و مرغوبیت آن می‌گویند.

در تولید فرآورده‌های نساجی، تکمیل به تمام مراحلی اطلاق می‌شود که نخ، پارچه و منسوجات کشباف طی می‌کنند تا ظاهری بهتر، کارایی بی‌نقص و زیر دستی لطیف و متناسب داشته باشند. عملیات تکمیل، بعد از تولید کالای نساجی اعمال می‌گردد. در صنعت نساجی و پوشاک، تکمیل بر روی پارچه به منظور افزایش درخشندگی، نرمی، زیبایی، ثبات دائمی، اتوپذیری و نظایر آن صورت می‌گیرد. همچنین مقاوم کردن پارچه در برابر آتش، آب و حشراتی نظیر بید از دیگر اهداف تکمیل کالای نساجی است.

·       دوخت

دوخت از مراحل پایانی تولید یک حوله است . در کارگاه خیاطی لبه های محصول دوخته میشود تا از جدا شدن تار و پودهای بافت شده جلوگیری و جلوه ی زیبا تری به حوله بدهد.

·       بسته بندی

·       عرضه به بازار

خرسندیم که توانستیم میزان اطلاعات مختصری درباره چگونگی تولید یک حوله را در اختیار خوانندگان این مقاله قرار دهیم,  امیدواریم که این مطالب در جهت آگاه سازی و کسب اطلاعات مفید واقع شود.