حوله‌ها بسته به کاربردی که دارند وزن و جنس متفاوتی دارند. جذب آب حوله تا میزان اندکی به وزن حوله بستگی دارد  این بدان معنا نیست که هر چه وزن حوله بیشتر باشد قابلیت جذب آب بیشتری دارد،‌چرا که وزن تا حدودی به جنس حوله هم بستگی دارد.

به‌طور کلی هرچه میزان پنبه در حوله بیشتر باشد قدرت جذب آن بالاتر است زیرا الیاف پنبه به‌طور طبیعی می‌توانند تا ۲۵ برابر وزن‌شان مایعات را جذب کنند. در حوله‌های مصارف روزمره از پنبه‌های استاندارد استفاده شده است. حوله‌های ۱۰۰٪ پنبه ای نرم‌تر و لطیف‌تر هستند و قیمت‌های مقرون به صرفه‌ای دارند.

چگونه یک حوله جاذب را از سایر حوله ها تشخیص دهیم؟

جنس حوله های حمام شاید در ظاهر خیلی شبیه یکدیگر باشد اما کافی است دستی بر آنها بکشید و کمی سبک و سنگینشان کنید تا ببینید تفاوت از زمین تا آسمان است. گاهی بعضی از حوله های حمام وزنی شبیه یک فرش دارند و زبر هستند. این مشخصه می تواند خیلی راحت به شما اخطار بدهد که « این حوله، حوله مناسبی نیست و از مواد خوب و باکیفیت تهیه نشده است. »

حوله ها بیشتر از پارچه های معروف به پارچه حوله ای تهیه شده اند؛ پارچه هایی با سطح برآمده شبیه بافت های روی زبان که چند هزار برابر بزرگ شده است. این پارچه های حوله ای در واقع زنجیره های به هم پیچیده پنبه هستند. هر چقدر این زنجیره های به هم پیوسته و فشرده پنبه ای بیشتر باشد، قدرت جذب آب و رطوبت حوله ای که انتخاب کرده اید، بالاتر و کیفیت بالاتری هم خواهد داشت.